Heeft muziek effect tijdens het leren?

Op NPO3fm stond een artikel: Studenten leveren een betere presentatie door middel van muziek tijdens het studeren. 

Dit artikel intrigeerde me, want als dat werkelijk zou werken zouden leerlingen veel gemakkelijker voor school kunnen slagen. Daarom wou ik graag onderzoeken of muziek daadwerkelijk effect heeft op het leren. Daarvoor heb ik een onderzoek uitgevoerd met als hoofdvraag: ‘’Heeft muziek effect tijdens het leren bij leerlingen uit de onderbouw?’’ Op deze manier kon ik mijn eigen interesse mooi combineren met de verplichte Praktische Opdracht voor Levensbeschouwing bij ons op school. 

Stappenplan en hypothese
Aan het begin van mijn onderzoek heb ik een stappenplan gemaakt. Zo heb ik mezelf een paar vragen gesteld zoals: Waar begin ik mee? Wat wil ik allemaal bespreken? Waarom is iets zo? Ik heb een onderwerp waar je niet simpel 1-2-3 antwoord op kan geven. Er moet dus voorafgaand een onderzoek komen, je moet een onderzoeksvraag opstellen en deelvragen. De hypothese kan je goed op stellen op basis van de onderzoeksvragen, je gaat bedenken wat de mogelijke antwoorden kunnen zijn. Vaak zijn dat je eigen vermoedens die je krijgt over het praktijkonderzoek. Maar ik heb ook een paar websites grondig bestudeerd met informatie over dat onderwerp. Zo kreeg ik al een aardig idee. 

Onderzoek
Bij mijn onderzoek was het verzamelen en analyseren van informatie het belangrijkste. Daarvoor heb ik een onderzoek opgezet dat bestond uit literatuuronderzoek, uit observaties en uit een enquête onder 43 leerlingen onderbouw. De resultaten heb ik netjes weergegeven om de uitkomsten goed te kunnen vergelijken. Op grond daarvan kon ik antwoorden geven op mijn deelvragen en door conclusies trekken geef je antwoord op je onderzoeksvraag.
Graag vertel ik hoe het onderzoek verliep. Ik heb eerst mijn onderzoeksvraag geformuleerd “Heeft muziek effect tijdens het leren bij leerlingen uit de onderbouw?’’ Daarna heb ik deelvragen opgesteld die bij dit onderwerp passen. Vanuit deze vragen heb ik de hypothese op gesteld. Belangrijkste van mijn onderzoek waren de enquête en de oefentoetsen. Door middel van deze belangrijke punten heb ik al snel een conclusie kunnen trekken. Uit mijn onderzoekje kwam dat muziek zowel positieve als negatieve effecten kan hebben op het leren en huiswerk maken van leerlingen onderbouw. Wel zijn er per leerling kleine verschillen wat niet zo raar is, want de ene reageert beter op muziek dan de andere leerling. Maar het kan ook komen doordat ze naar verschillende muzieksoorten luisterden. 

Helpt muziek bij het leren? 
Er wordt vaak beweerd dat de melodie van de muziek helpt of juist niet helpt bij het leren van toetsen. Het maakt dan ook nog uit welke muziek je luistert bij een vak. Ik dacht eerst dat dat pure onzin was. Maar tijdens dit onderzoek ben ik erachter gekomen dat het toch zo kan zijn. Mijn gedachten waren niet verkeerd, ik heb namelijk met eigen ogen gezien dat muziek voor afleiding zorgt en / of concentratievermindering, waardoor leerlingen iets lagere cijfers haalden en ook iets langer over de opdrachtjes deden. Ik vond dit onderzoek erg leerzaam. Zelf luister ik ook graag muziek tijdens het leren, maar dat zal zeker verminderen na het onderzoek. 
Kiki Overbosch, leerlinge d’Oultremontcollege havo 4-C

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven