Nieuws

Pakket met 664 gram reclame

Onze brievenbus is versierd met twee stickers. Op de ene stond een tekst van Loesje: ‘Geen reclame, we hebben alles al’ en op de andere staat: ‘Nee geen reclame, wel huis-aan-huisbladen’. Loesjes tekst is niet achterhaald, maar door de tand des tijds aangetast, niet meer te lezen. De tweede tekst (nee-ja-sticker) is wel achterhaald en dat komt vanwege het meervoud van het woord huis-aan-huisblad. We krijgen alleen nog een weekblad dat het overwegend van de burgerjournalistiek moet hebben. Een kwaliteitsoordeel daarover laat ik achterwege. Je/u kunt daar zelf een oordeel over vellen.

Als ik wil weten welk bier in de reclame is, waar de potgrond, een keukenkraan, de koffie etc., dan typ ik op internet in het Google-balkje ‘(alcoholvrij)bier in de reclame’ in en dan verschijnt keurig een overzicht van welk bier bij welke supermarkt of slijterij in de aanbieding is. Ik heb al heel lang die stickers op mijn groene brievenbus. Niet alleen omdat wij volgens Loesje al heel veel spullen hebben, maar ook vanwege het milieu, met name de verspilling van papier en drukinkt. Dus keek ik vorige week heel vreemd op toen mijn echtgenoot met een pakketje folders in een plastic verpakking binnenkwam. “Dit stond bij de voordeur”, zei hij plechtig.


Jeetje, wat een stevig pakket. Ik heb het gewogen: 664 gram reclame. Zo vlak voor de feestdagen is het bling-bling-gehalte waarschijnlijk zeer hoog, bedacht ik. En ja hoor, in maar liefst 24 folders worden we lekker gemaakt, verleid, aangemoedigd, geprikkeld en uitgedaagd vanwege:


‘Ons grootste kerstassortiment ooit’, de collectie Sparkle en Shine, oudejaarstrekking met hoofdprijs van 30 miljoen, ‘deze Kerst wordt Goud’, Het beste in beeld en geluid, Maak van uw woning een energiefabriek, Alles voor Kerst, MY iMenso Kerstactie, Douglas Shopping Weeks, Het moment om te stralen, de ‘Inpak, uitpak, aanpak weken’, Nummer 1 in kerstbomen, extra koopavonden, et cetera, et cetera. Fijne feestdagen.


Dit is toch niet meer van deze tijd. Wie haalt het in haar of zijn hoofd om 24 folders door te nemen op zoek naar de warme gloed van kerst, in de stijl van Golden Glow, voor een kerst met nieuwe tradities, voor een sfeervol X-MAS? Om moedeloos van te worden in een tijd waarin de opwarming van onze aarde iedereen zorgen zou moeten baren.


I am dreaming over een pakket met 664 gram reclame vol warme gloed van medemenselijkheid van organisaties zoals: Voedselbank, Heusdens Maatje, Stichting Ontmoeten, de Zonnebloem, Daklozenopvang, Het Leger des Heils, Mensen in Nood, Vincentiusvereniging, Humanitas, Vluchtelingenwerk en andere organisaties en instanties die zich bezighouden met het welzijn van en de zorg voor mensen die in een kwetsbare positie verkeren.


©tekst en foto’s RC Schalken

 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven